În ultimele trei decenii, primele după dispariția monopolului informațional comunist, jurnalismul din România a trecut de la etapa boemă a anilor ’90, la profesionalizare și „mogulizarea” din anii 2000.
Mari grupuri media occidentale și investitori locali au venit și plecat apoi, iar criza economică din 2008-2009 – după care piața de publicitate locală nu și-a revenit încă nici azi – s-a suprapus cu schimbarea obiceiurilor de consum de știri provocată de explozia rețelelor sociale din ultimul deceniu.
Jurnalismul din România, și nu numai, pare că intră acum într-o nouă etapă, de căutare și reinventare, o dată cu apariția mai multor startupuri care funcționează cu modele de noi de operare.
Un lucru e sigur: informațiile de care e nevoie pentru decizii fundamentate corect în democrație ajung tot mai greu și tot mai distorsionat la public.
E un context complicat iar nume cunoscute și jurnaliști experimentați reclamă tot mai vocal presiuni și greutăți tot mai mari în misiunea de-a sluji interesului public prin informarea corectă a cetățenilor. Greutăți nu doar financiare.
- Se vorbește deja despre parcurgerea etapelor de „pregătire psihologică” după care, în alte țări ale UE (Slovacia, Malta, Olanda* ca exemple recente), au dus la lichidarea fizică a unor jurnaliști cunoscuți pentru investigațiile pe care le-au semnat. Este un pericol și în România?
Cătălin Tolontan crede că da:
[*Notă: asasinarea jurnalistului olandez Peter R. de Vries a survenit după momentul înregistrării dezbaterii]
De se impune o dezbatere despre viitorul presei cu impact social din România?
Fostul jurnalist Dragoș Stanca – prezent aici în calitate de moderator al dezbaterii și co-organizator via UPGRADE 100 – explică:
EIDOS Talks – Episodul 3 – e o discuție intensă despre evoluția și starea ecosistemului jurnalistic din România. Invitații joacă sau au jucat roluri esențiale în definirea peisajului media actual:
- Sergiu TOADER. Creator al formatului inițial al Știrilor ProTV, conceput în anii 90 alături de Adrian Sârbu, și mai apoi coordonator al formatului Realitatea TV de la finalul anilor 2000 – în perioada investițiilor lui Sorin Ovidiu Vântu. Este retras din presă acum și stabilit în Noua Zeelandă, apariția la EIDOS Talks fiind prima după o absență de peste un deceniu, cu excepția unui recent eseu publicat de Pagina de Media).
- Cătălin TOLONTAN. Este jurnalist de investigații, acum coordonator editorial al GSP și Libertatea, produse media editate de ultimul trust occidental încă activ în România, Ringier. Anterior a fost jurnalist și la ProSport, în trusturile Intact și MediaPro, dar a condus și coordonat multe alte redacții în ultimele 3 decenii – inclusiv rețele de ziare locale și alte produse media. Recent, a fost personaj principal în documentarul “Colectiv” – prima nominalizare a României la un Premiu Oscar.
- Mihai VOINEA. E redactor-șef și co-fondator al proiectului RECORDER, anterior jurnalist la Evenimentul Zilei si Adevărul.
- Petrișor OBAE. Este antreprenor și editor al „Pagina de Media”, analist al pieței de mulți ani, anterior jurnalist în mai multe redacții în ultimii 30 de ani (Radio România, Mediafax, Capital, Evenimentul zilei și nu numai).
FFW | Momente importante ale dezbaterii
Dialogul realizat și înregistrat în studiourile DIGI 24 a început abrupt, cu o primă temă grea:
„Încearcă structuri ale statului și alte cercuri de interese să acapareze ce a mai rămas din presa liberă de investigații din România?”
- [00:07:50] Cine și ce e „caracatița” despre care vorbește Sergiu Toader în textul său, publicat recent, și de ce i-ar păsa publicului larg de acest subiect? E aceasta o temă de interes public? De ce?
- [00:11:30] Cătălin Tolontan și Mihai Voinea explică de ce consideră că „riscurile meseriei” de jurnalist trebuie asumate dar că etapele premergătoare unui asasinat împotriva unui jurnalist de investigație român au fost deja parcurse.
Mai mult, în cazul asasinatului din Malta discreditarea continuă chiar și la 3 ani de la moartea jurnalistei Daphne Caruana Galizia:
“Problema presei azi este că toți actorii implicați – jurnaliști, patroni, clienți de publicitate – au cam uitat care le e locul și rolul”
Petrișor Obae / Pagina de Media
- [00:17:00] Aici găsiți dezbaterea pe acest subiect: ce s-a schimbat în media din România în ultimele decenii? Iată un fragment:
Există presă „bună” și „rea”? Cine decide ce “calificativ” merită cineva?
- [00:20:00] Un alt subiect intens dezbătut a fost legat de tendința publicului dar și a clasei politice de a împărți presa și jurnaliștii în buni, răi, etici sau nu. Ce cred invitații?
- [00:28:00] Despre rolul și locul statului, al CNA-ului și al altor organisme profesionale sau nu în „reglementarea” modului în care se face informarea publică în România
Cine are „datoria” să finanțeze jurnalismul independent?
Un alt subiect de dezbatere a fost legat de rolul „mogulilor” în dezvoltarea ecosistemului jurnalistic din România: sunt rezultatele investițiilor lor bune sau nu neapărat?
- [00:34:25] Asumat sau nu, adevărul nu neapărat comod e următorul: cam tot ce înseamnă jurnalist matur din România de azi a trecut la un moment dat printr-o instituție media considerată a fi deținută ori finanțată de un „mogul”. Ce impact a avut sau are încă această etapă?
Contează “cine plătește”? Mihai Voinea de la RECORDER crede că nu:
Noi modele de operare pentru jurnalism. Studiu de caz: RECORDER
- [00:36:05] Mihai Voinea explică modul în care RECORDER reușește să se finanțeze prin alte metode decât un trust media clasic: e acesta viitorul? Sunt fondatorii proiectului patroni sau jurnaliști? E scrisul “pe placul publicului” un pericol care poate genera fenomene precum “cântatul” pe placul audienței? Știu jurnaliștii “vechi” să scrie pe stilul generației TikTok? A cui e vina dacă nu?
Consumă noua generație jurnalism de investigație?
Cum pot fi informați tinerii corect, ca viitori ori actuali cetățeni cu drept de vot, câtă vreme majoritatea nu scot ochii din TikTok, Youtube sau Instagram?
- [00:46:15] Schimbarea consumului media generat de platformele tech globale și de preferințele noi de consum e o provocare pentru industria media care face conținut „greoi”’. Ce cred invitații despre aceste schimbări structurale fundamentale și despre viitorul jurnalismului?
…și o informație de interes mai ales pentru industria media din România și un „mister dezlegat”: de ce a părăsit Sergiu Toader nu doar presa din România, ci și România? Aflați de aici.
Iată Episodul 3 din seria EIDOS Talks, integral:
Discuția completă precum și celelalte două episoade lansate până acum sunt disponibile pe site-ul eidostalks.org și pe canalul YouTube EIDOS.
EIDOS Talks e o co-producție UPGRADE 100 și EIDOS Foundation, realizată cu sprijinul UniCredit Bank și al reprezentanței Comisiei Europene în România.
Din același demers a făcut parte și seria de expoziții World Press Photo 2021, ediția a 10-a din România – care s-a desfășurat anul aceasta la București, Cluj și Timișoara.
Proiectul urmează a se derula pe tot parcursul acestui an, prin publicarea unor dezbateri importante și va cuprinde și alte evenimente legate de starea libertății de exprimare și a jurnalismului cu impact social în România, în contextul evoluției unor fenomene cu impact negativ masiv precum dezinformarea, fake news-ul și manipularea prin platforme tehnice și metode tot mai avansate.
EIDOS Talks e sprijinit și de alți parteneri instituționali precum Ambasada SUA în România, UNICEF în România, British Council România, rețeaua de Institute Naționale pentru Cultură ale Uniunii Europene, Institutul Francez din România la București, Centrul Cultural Clujean și mulți alții.
Conținutul prezentat e liber de drepturi de autor și e disponbil pentru a fi preluat și redistribuit de orice instituție sau persoană fizică interesată.